Aktualności

Budowanie bazy klientów – jak ją stworzyć?

3 lutego 2023 w Podpowiedzi

Każdy przedsiębiorca dąży do tego, aby zwiększyć wyniki sprzedaży. W realizacji tego celu bardzo pomocnym narzędziem może okazać się własna baza klientów. Warto jednak mieć na uwadze fakt, że gromadzenie danych, które pozwolą zbudować odpowiednio dużą bazę, może nie tylko zająć trochę czasu, ale też wymaga podjęcia odpowiednich kroków. Jak stworzyć bazę danych klientów, aby mieć pewność, że jest ona poprawnie zbudowana?

Własna baza klientów – co to takiego?

Dotarcie z informacjami, które chcemy przekazać do konsumentów, wymaga nie tylko zaangażowania, ale też narzędzi, które ułatwią cały proces. Tym, co może w znacznym stopniu pomóc w zwiększeniu sprzedaży, jest budowanie bazy klientów. Jest to nic innego jak zbiór danych na temat wszystkich klientów firmy. Nie można ich jednak mylić z kartoteką klienta czy bazą danych osobowych. Zgromadzone informacje będą się różnić w zależności od specyfiki biznesu. Przykładowo, taki zestaw informacji można podzielić na dane społeczno-demograficzne, które obejmują informacje takie jak np. datę urodzenia, wiek, płeć, a także dochód. Zgromadzenie powyższych informacji pomaga w stworzeniu kampanii marketingowych oraz usprawnieniu sprzedaży. Warto pamiętać, że dane, na których opiera się własna baza klientów, mogą stale ulegać modyfikacji.

Dlaczego budowanie bazy klientów jest istotne dla biznesu?

Istnieje wiele elementów, które mogą pomóc w sprawnym rozwoju biznesu. Jednym z ważniejszych z nich na pewno jest własna baza klientów. Pozwala ona na prowadzenie szeregu działań, które jeśli są dobrze zorganizowane, prowadzą nie tylko do maksymalizacji zysków, ale także do poprawienia zadowolenia klienta z korzystania z produktów, lub usług oferowanych przez markę.

Zebranie podstawowych danych dotyczących konsumentów i ich zwyczajów zakupowych pozwoli na na zapewnienie lepszej jakości usług dzięki dopasowaniu ich do potrzeb i preferencji potencjalnych klientów. Dobre poznanie grupy docelowej, do której kierujemy swoją ofertę jest ostatecznie fundamentem sukcesu każdego biznesu. Należy jednak pamiętać, że budowanie bazy klientów to proces ciągły, polegający na stałym aktualizowaniu posiadanych informacji, zarówno pod kątem aktualności już posiadanych danych, jak i poszerzaniu swojej bazy o nowe pozycje. . Generalnie rzecz biorąc sytuację, w której organizacja prowadząca biznes rezygnuje z gromadzenia, bądź posiadania danych związanych z odbiorcami swojej oferty trudno sobie wyobrazić.

Budowanie bazy klientów B2B a B2C

Jeśli zastanawiasz się, jak zbudować bazę klientów, zacznij od określenia, do kogo konkretnie kierowane są Twoje usługi. Wybierając swoją grupę docelowa pomiędzy prowadzeniem biznesu zorientowanego na model B2B, bądź B2C pamiętaj, że są to dwie osobne grupy docelowe, u których ścieżka zakupowa jest zupełnie inna. Różnić będą się również cele, a także impulsy, które skłaniają do podjęcia konkretnych decyzji. Z tego powodu sposób dotarcia do każdej z tych grup wymaga innej taktyki. Należy mieć to na uwadze podczas kompletowania danych, które będą pomocne w prowadzeniu marketingowych i sprzedażowych. W przypadku modelu B2B warto skupić się na informacjach związanych bezpośrednio z firmą. Będą do nich należeć m.in. nazwa danego przedsiębiorstwa, rodzaj oraz wielkość działalności, i co najważniejsze i oczywiste, dane które pozwolą się skontaktować z jego przedstawicielami. Z kolei, jeśli Twój biznes ma charakter B2C, to skup się na pozyskiwaniu danych o zainteresowaniach i zachowaniach zakupowych. Przydatną wiedzą okażą się także wiek, płeć oraz adres e-mail. Wszystkie powyższe informacje z pewnością ułatwią Ci budowanie bazy klientów.

Jak stworzyć bazę danych klientów?

Każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć, jak zbudować bazę klientów w poprawny sposób. Dobrym miejscem, w którym można zacząć swoje działania mające na celu pozyskanie danych do takiej bazy jest internet. Podstawą dla biznesu w jego dobie jest posiadanie własnej strony internetowej, która przedstawia zarówno ofertę firmy, jak i samą organizację. Ta z kolei staje się doskonałą bazą do umożliwienia potencjalnym klientom pozostania w kontakcie poprzez umożliwienie im zapisania się do newslettera. Regularnie wysyłane treści pomogą wzbudzić zaciekawienie ofertą wśród internautów. Przydatne mogą również okazać się w tym przypadku social media, za pomocą których możemy wiele dowiedzieć się o oczekiwaniach konsumentów względem oferty i marki. Wiedza na temat sposobu tworzenia baz danych, a następnie wcielenie jej w życie to ważny element na drodze rozwoju firmy.

Baza danych firm – jak z niej korzystać legalnie?

W dzisiejszych czasach wiele firm prowadzących biznes w modelu B2B, aby zwiększyć obroty sprzedażowe, decyduje się na działania, które mają na celu dotarcie z informacjami o swoich produktach do potencjalnych

klientów. Proces ten ułatwia odpowiednio zgromadzona baza danych firm. W przypadku decyzji o samodzielnym budowaniu bazy dostępnych jest wiele, ułatwiających ten proces narzędzi, jednakże częstą praktyką jest również zakup gotowych baz od innych podmiotów. Skąd wziąć bazę danych firm i jak zrobić to legalnie?

Skąd wziąć bazę danych firm?

Po zdecydowaniu się na nabycie z rynku już gotowej bazy danych klientów pojawia się pytanie, „skąd wziąć bazę danych firm?”. Istnieje kilka sposobów na pozyskiwanie informacji o przedsiębiorstwach. Jednym z nich jest skompletowanie ich samodzielnie, bezpośrednio od klientów. Choć jest to długotrwały proces, jego plusem jest to, że jest on bardzo efektywny. Można go przeprowadzić na wiele różnych sposobów, np. wykorzystując na stronach formularze kontaktowe. Warto jednak uprzednio zadbać o odpowiedni lead magnet w postaci np. kodu rabatowego lub utworzenia wartościowych treści w ramach content marketingu, które zachęcą klientów do pozostawienia kontaktu do siebie. Do pozostałych sposobów zalicza się również gromadzenie danych podczas webinarów, różnorodnych eventów lub dzięki telemarketingowi. Bardzo przydatne mogą okazać się także social media, takie jak Facebook lub LinkedIn. Często stosuje się także mailing do firm. Legalny proces zgodny z RODO musi przestrzegać kilka ważnych zasad. Przede wszystkim kontakt powinien zostać udostępniony dobrowolnie. Co więcej, należy poprosić o zgodę na przedstawienie oferty handlowej. Do stworzenia bazy danych można wykorzystać informacje dostępne publicznie. Zaliczają się do nich m.in. wpisy zamieszczane w Księgach Wieczystych, KRS, CEIDG oraz na portalach internetowych. Jednakże przy wykorzystaniu tego typu danych należy zachować dużą ostrożność.

Bazy danych firm do kupienia

W przypadku, kiedy dane przedsiębiorstwo nie chce samemu gromadzić informacji o potencjalnych klientach, może skorzystać z usługi, jaką jest zakup gotowej bazy danych firm w Polsce. Przed sfinalizowaniem transakcji należy upewnić się, czy informacje zostały pozyskane w sposób zgodny z ustawą RODO. W przeciwnym wypadku to firma, która nabędzie bazę danych, będzie ponosiła odpowiedzialność za użycie informacji pozyskanych niezgodnie z prawem, a nie przedsiębiorstwo, które je sprzedawało. Istnieją dwa sposoby ich pozyskania. Pierwszym z nich jest przekazanie na zasadzie „administrator do administratora”. W takim przypadku użytkownik musi wyrazić zgodę na przekazanie jego danych osobom trzecim. Drugą możliwością jest sytuacja, w której dana firma zostaje wykupiona przez inną. Nowy administrator zyskuje prawa poprzedniego, dzięki czemu zostaje mu udzielony dostęp do uprzednio zgromadzonych informacji, które zawierają bazy danych firm w Polsce. Może używać ich tak jak poprzedni właściciel.

Baza danych firm a RODO

W 2018 roku w życie weszły przepisy RODO, które wywarły znaczący wpływ na działania marketingowe. Zmianie również uległ sposób gromadzenia baz danych firm w Polsce, dlatego przed rozpoczęciem wspomnianego procesu warto zapoznać się z powyższą ustawą. Rozporządzenie o ochronie danych reguluje przetwarzanie przez przedsiębiorstwa danych osobowych dotyczące osób fizycznych. W praktyce oznacza to, że możliwość pozyskania i wykorzystania informacji o potencjalnych klientach zależy tylko i wyłącznie od nich. Aby użyć danych do działań marketingowych, konsumenci muszą najpierw wyrazić stosowne zgody, które powinny spełniać poszczególne wymogi. Przede wszystkim warto zadbać, aby były one dobrze widoczne oraz napisane w czytelny sposób. Ponadto powinny jasno określać, na co użytkownik się zgadza i w jakim celu firmy gromadzą dane. W przypadku bezpośredniego przekazania informacji mogą być one przetwarzane w oparciu o art. 6 ust. 1 lit a RODO, jednak użytkownik posiada prawo, aby w każdej chwili wycofać udzieloną zgodę. Z tego powodu baza danych firm może ulegać ciągłym modyfikacjom.

Może zainteresować się również: Nagrywanie bez zgody RODO

Bazy danych firm w Polsce – czym się charakteryzują?

W przypadku baz firmowych baz danych gromadzone są informacje dotyczące funkcjonowania określonego przedsiębiorstwa. Można do nich zaliczyć:

  • rodzaj działalności,
  • liczbę zatrudnionych osób,
  • numery ewidencyjne,
  • informacje finansowe,
  • adres firmy,
  • numer telefonu.

Wszystkie one odgrywają istotną rolę w procesie pozyskania leadu, który ostatecznie przełoży się na sprzedaż, dlatego warto dopilnować, żeby wszystkie się w bazie znalazły. Należy też pamiętać, że nie jest to zamknięta i ostateczna lista potrzebnych danych. W zależności od rodzaju posiadanej oferty, oraz potrzeb potencjalnych klientów do tego, aby baza danych była jeszcze bardziej skuteczna mogą być wymagane dodatkowe dane. Ale ich wybór zależy już od indywidualnych potrzeb biznesu i konsumentów.

Zmień język